Opleiding Frontoffice Professional

5 Modules: ADAS en uitlijnen, EV en Hybride, Verbindingstechnieken en Calculatie, RMI en communicatie

Trainingsinformatie

WAAROM DE OPLEIDING FRONTOFFICE PROFESSIONAL?
Als frontoffice medewerker moet je op de hoogte zijn van de laatste stand van de techniek in moderne voertuigen. Je hoeft het zelf niet te kunnen repareren, maar je moet wel goed weten wat je collega’s in de werkplaats moeten doen om complexe en veiligheidskritische schades te herstellen.

Daarom leer je in deze opleiding tot Frontoffice Professional alle ins en outs van moderne voertuigen. ADAS; wat is het en wanneer wel en niet kalibreren, EV; wanneer moet je een auto vrijschakelen van stroom en waar zit nou precies de snijlijn om de C-stijl van deze EV te vervangen? Ook leer je waar je de fabrieksinformatie kunt vinden om te zorgen dat een voertuig volgens fabrieksspecificaties hersteld kan worden.

Tijdens de opleiding besteden we ook uitgebreid aandacht aan het opstellen van het herstelplan met gebruik maken van DW Pro. Dit doen we in een setting die de dagelijkse praktijk in het bedrijf zo dicht mogelijk benadert.

HOE IS DE OPLEIDING OPGEBOUWD?
De opleiding bestaat uit verschillende losse modules: ADAS en uitlijnen, EV en Hybride, Verbindingstechnieken en Calculatie en RMI. De modules zijn opgebouwd uit e-learnings, webinars en totaal 5 praktijkdagen bij Innovam. Op de praktijkdagen ga je aan de slag in onze trainingslocatie voor schadeherstel. De praktijkdagen zijn inclusief een heerlijke lunch.

WAT LEER IK TIJDENS DE OPLEIDING?

  • Module ADAS en uitlijnen
    ADAS, oftewel Advanced Driver Assist Systems worden steeds belangrijker in moderne voertuigen. Radar-, Camera-, Lidar- en ultrasoon sensoren, het moderne voertuig zit er vol mee. Als de ADAS beschadigd raakt is het belangrijk dat je een goede diagnose kunt stellen. Dat leer je tijdens deze training. En je leert hoe je dit gebruikt om de schadecalculatie juist te starten. Daardoor kun je een goed schadeherstelplan opstellen.

  • Module EV en Hybride
    Bij elektrische voertuigen wordt gewerkt met hoge spanningen tot wel 800 Volt. Als je niet weet wat je doet dan is dat is levensgevaarlijk. Deze training gaat over het veilig herstellen van e-voertuigen, de norm NEN-9140. Je wordt niet opgeleid tot VP of Werkverantwoordelijke. Je leert wel hoe de veiligheid rondom herstel van EV’s geregeld is, waar je als frontoffice medewerker rekening mee moet houden en wie er aan het voertuig mogen werken. Dat is belangrijk bij het maken van de planning.

    Ook leer je hoe een e-voertuig in elkaar zit. Welke onderdelen zitten erin en hoe werken die samen om de auto te laten rijden? En in het geval van schade, hoe beïnvloeden verschillende systemen in het e-voertuig elkaar? Zo is de airco ook vaak de koeling van de batterij, en is het belangrijk te weten hoe deze systemen ontlucht moeten worden. Zo ook werkt een warmtepomp samen met de verwarming en moet je weten waarom een interlock problemen kan geven bij herstel. Ook is belangrijk om te weten dat de batterij in veel gevallen een onderdeel is van de structuur van de carrosserie en als deze onder het voertuig uitgehaald is je niet zomaar meer de auto mag verplaatsen.
  • Module Verbindingstechniek
    Verbindingen zijn belangrijk voor de stijfheid en sterkte van de auto, en dus ook belangrijk bij schadeherstel. Als frontoffice medewerker is het belangrijk dat je weet welke verbindingstechnieken er zijn: lassen, lijmen, mechanisch verbinden, hybride verbindingen. Steeds vaker worden carrosserieën uit meerdere materialen samengesteld. Doordat lijm- en hybride verbindingen vaker worden toegepast moet je meer van lijmen weten. Met deze kennis kun je de werkorder op de juiste manier maken en de juiste fabrieksinformatie toevoegen over bijvoorbeeld snijlijnen. Ook leer je waarom een lijm lijmt en wat hier allemaal bij komt kijken. Tijdens de praktijkdag ga je zelf verbindingen maken in onze werkplaats.

  • Module Calculatie en RMI
    Voertuigen worden steeds complexer. Het is daarom belangrijker dan ooit om over de juiste informatie te beschikken om een voertuig volgens fabrieksvoorschriften veilig te herstellen. Deze informatie heeft de werkplaats nodig in het herstelplan of de werkorder en jij moet de calculatie maken. Als deze niet klopt wordt het lastig om achteraf nog extra kosten bij de opdrachtgever neer te leggen en werk duurt wellicht langer, waardoor het helemaal lastig wordt nog iets te verdienen. Maar waar vind je die informatie als je niet merk-erkend schadehersteller bent?

    In de training Calculatie en RMI (Repair and Maintenance Information) krijg je tips and tricks om de juiste informatie te vinden die je nodig hebt. We laten je zien hoe je op de websites van de merken komt en hoe deze werken. Je leert hoe je met deze informatie een juiste calculatie en een complete herstelopdracht voor de werkplaats maakt. Voor het inleren van een koplamp op afstand, kun je remote diagnostics gebruiken. Hoe vraag je dit aan en wanneer is het slim dit te gebruiken?

  • Module Communicatie
    De smeerolie van alles is communicatie. Je hebt als Frontofficemedewerker met diverse partijen te maken: klanten, collega’s, verzekeringsmaatschappijen, leveranciers, etc. Voor een goed herstelproces is duidelijke en eenduidige informatie-uitwisseling essentieel. De Frontofficemedewerker speelt hierbij een cruciale centrale rol.

    In deze module gaan we dieper in op klantgerichtheid en communicatie. Je leert hoe je een correct intakegesprek voert, waarbij de klantrelatie heel belangrijk is. Hierbij moet de informatieverstrekking vooraf én achteraf kloppen. Natuurlijk heb je allerlei verschillende klanttypes, die je allemaal op de juiste manier te woord moet staan. Naast de klanten is de interactie met de experts ook erg belangrijk. Ook zul je regelmatig het onderwerp ‘meerwerk’ tegenkomen en leer je hoe je daar commercieel verantwoord mee omgaat.

HOE ZIT HET MET EXAMEN EN CERTIFICERING?
De modules van de opleiding worden afgesloten met de volgende examens:

  • Theorie-examen Techniek: aandrijfsystemen, materialen en verbindingstechnieken
  • Theorie-examen Techniek: ADAS, verlichting, uitlijnrapporten en wiel- en fuseestanden
  • Praktijkexamen: Calculatie

HEB IK VOORKENNIS NODIG?

  • Je hebt praktijkervaring met calculaties
  • Je hebt werk- en denkniveau mbo-3

Klantbeoordelingen

“De nieuwe kennis die je met deze opleiding krijgt, is goud waard”

Bjorn Klaver is mede-eigenaar van Autoschade Herstel Roos in Alkmaar. De opleiding Frontoffice Professional gaf hem nieuwe inzichten en aanknopingspunten om zijn bedrijfsprocessen anders in te richten.

"Nieuwe vakkennis maakt het schadeherstelproces efficiënter"

Bjorn Obbens is KAM-coördinator bij Van Mossel Autoschade. Hij volgde de opleiding Frontoffice Professional. Kennis van techniek en het reparatieproces helpt hem mee om zijn werk beter te doen.

"Een zorgvuldige intake voorkomt tijdverlies achteraf"

Alef Vonk is ondernemer bij ASN Autoschade Vonk in Heerenveen. Uit elke module van de opleiding Frontoffice Professional heeft hij iets nieuws gehaald. "Door deze training maken we minder fouten en verliezen we minder tijd."

Kosten

Het opleidingsplan bestaat uit:

  • 10 e-learnings
  • 6 webinars
  • 5 praktijkdagen

Prijs opleidingsplan: € 5.960 excl. btw

Aanmelden Opleiding Frontoffice Professional

Nadat we je aanmelding hebben ontvangen gaan we direct voor je aan de slag. We sturen je een inschrijfbevestiging. En daarna ontvang je voor elke module apart een uitnodiging met alle informatie. Wil je een andere datum kiezen, verplaats je boeking dan in Mijn Innovam of bel ons.

Voor- en achternaam