“Nieuwe vakkennis maakt het schadeherstelproces efficiënter”

Bjorn Obbens van Van Mossel Autoschade over de opleiding Frontoffice Professional

Binnen het schadeherstelbedrijf is de frontofficemedewerker een onmisbare schakel tussen de klant en de werkplaats. Met de opleiding Frontoffice Professional van Innovam Schadeherstel leer je alles over de nieuwste voertuigtechniek, de nieuwste verbindingstechniek, schadecalculaties, RMI en communicatie. “De opleiding is breed, praktijkgericht en flexibel”, vindt KAM-coördinator Bjorn Obbens van Van Mossel Autoschade.


"Opleiding en training is een vereiste om te voldoen aan de branchenorm en merkerkenningen."

Naam Bjorn Obbens
Functie Kwaliteitscoördinator
Bedrijf Van Mossel Autoschade

In 2022 heb je de opleiding Frontoffice Professional afgerond. Waarom heb je voor deze opleiding gekozen?

“Sinds drie jaar werk ik als KAM-coördinator bij Van Mossel Autoschade. Als kwaliteitscoördinator ben ik onder meer verantwoordelijk voor het opleidingsbeleid. Opleiding en training is een vereiste om te voldoen aan de branchenorm en merkerkenningen. Hoewel ik zelf niet in de frontoffice werk, wilde ik graag weten wat het dagelijkse werk van een frontofficemedewerker inhoudt. Toen ik hoorde over de nieuwe frontoffice-opleiding van Innovam Schadeherstel heb ik mij meteen aangemeld.”

De opleiding bestaat uit verschillende modules. Welke modules vond je het leukst?

“Het werk in de frontoffice is heel breed. Je moet overal wat van af weten. Dat zie je terug in de opleiding. De modules gaan over techniek en reparatieprocessen, maar ook over calculeren en communiceren. Persoonlijk vond ik de lesmodules over ADAS-systemen, uitlijnen, EV’s en verbindingstechnieken het interessantst. Je leert welke techniek er allemaal in een moderne auto zit, hoe alles met elkaar is verbonden en wat dat betekent voor het schadeherstelproces.”


"De mix van praktijk en theorie vind ik precies goed."

Je hebt de opleiding gedaan naast een full-time baan. Hoe beviel dat?

“De opleiding bestaat uit praktijklessen, zelfstudie en e-learning. Je kan zelf inplannen welke modules je volgt en op welk moment. Ik heb alle modules in zes maanden afgerond, maar je kan er ook voor kiezen om er een jaar over te doen. De mix van praktijk en theorie vind ik precies goed. De schadeherstelbranche is een praktische branche. Je kan niet alles uit boeken leren. Ik vond het erg leuk om in de praktijk te zien hoe reparaties worden uitgevoerd. Daarom begrijp ik nu beter waar mijn collega’s over praten.”


"Kennis van techniek en het reparatieproces helpt mee om je werk beter te doen."

Wat was jouw algemene indruk van de opleiding? Zou je deze opleiding aan iemand anders aanraden?

“Ik ben enthousiast aan Frontoffice Professional begonnen, en nu ik de opleiding heb afgerond, ben ik dat nog steeds. Het is een compacte en praktijkgerichte opleiding met goede begeleiding en moderne lesstof. Als frontofficemedewerker hoef je niet precies te weten hoe je een schade herstelt. Kennis van techniek en het reparatieproces helpt mee om je werk beter te doen. Je kan vooraf beter inschatten wat de doorlooptijd is, welke onderdelen je moet bestellen en welke kennis nodig is om de reparatie volgens de eisen uit te voeren. Dat komt allemaal in de opleiding terug. Alles wat je leert, kan je meteen in de praktijk toepassen. Iedereen die als frontofficemedewerker in een schadeherstelbedrijf werkt, kan ik deze opleiding zeker aanraden.”

Over Front Office Professional

Opleiding Front Office Professional

Complete opleiding voor schadeherstel: ADAS, Calculatie, Elektrische voertuigen en Materiaalkennis over nieuwe verbindingstechnieken. Volg e-learnings, webinars en praktijkdagen. Meld je nu aan en wij gaan direct voor je aan de slag.