“Training en opleiding zijn essentieel voor veilig en hoogwaardig schadeherstel”

Mark Dijkstra van ASN Groep over de training Frontoffice Professional

Binnen schadeherstelbedrijven ligt het zwaartepunt voor training op opleiding traditioneel in de werkplaats. De toenemende complexiteit van voertuigen en schades heeft steeds meer invloed op het werk van medewerkers die schades opnemen en schadecalculaties opstellen, vertelt financieel directeur Mark Dijkstra van ASN Groep. De training Frontoffice Professional van Innovam Schadeherstel sluit bij deze ontwikkeling aan.


“Wij hebben ervoor gekozen om van elke vestiging minimaal één medewerker de training Frontoffice Professional te laten doen.”

Naam Mark Dijkstra
Functie Financieel directeur ASN Autoschade

Waarom hebben jullie binnen ASN Autoschade gekozen voor de training Frontoffice Professional?

“Training en opleiding is essentieel voor veilig en kwalitatief hoogwaardig schadeherstel. De complexiteit van voertuigen en van schades neemt enorm toe. De juiste kwalificaties en opleidingen zijn enorm belangrijk. Niet alleen voorin de werkplaats, ook in voor de frontoffice. Daarom hebben wij ervoor gekozen om van elke vestiging minimaal één medewerker de training Frontoffice Professional te laten doen.”

Hoe groot is de deelnemersgroep? Waarom hebben jullie voor een maatwerktraining gekozen?

“In totaal gaat het om ongeveer 70 medewerkers. We trainen in groepen. De eerste groepen zijn eind 2023 begonnen. We verwachten dat iedereen de training in de loop van 2024 afrondt. Innovam heeft een maatwerktraining voor ons samengesteld. Deelnemers werken tijdens de training met de systemen en de softwarepakketten die we binnen ASN Autoschade gebruiken. De training sluit goed aan bij de praktijk in onze vestigingen.”

Wat vinden deelnemers van de training?

“De reacties zijn positief. Het is een uitgebreide en complete training. Van enkele deelnemers krijgen we de opmerking dat sommige modules best technisch zijn. ‘Ik zit achter de receptie, wat heb ik aan zoveel technische kennis?’ was een van de reacties die we kregen. Juist in die technische kennis zit de meerwaarde van de training. Als receptionist en schadecalculator moet je in grote lijnen begrijpen wat er in de werkplaats gebeurt. Dat is een voorwaarde voor een goede intake en een goede schadecalculatie.”

Wat zijn andere redenen om voor deze training te kiezen?

“Er wordt veel van schadeherstelbedrijven gevraagd. Voertuigen en techniek veranderen zo snel dat je doorlopend moet bijscholen. Ook op het vlak van duurzaamheid liggen er genoeg uitdagingen. Als keten kiezen wij voor veiligheid en voor de toekomst. We garanderen onze opdrachtgevers dat elke ASN-vestiging een veilige en goede reparatie kan uitvoeren. Daar investeren we doorlopend in. We investeren in onze werkplaatsen, in onze equipment en in opleidingen voor medewerkers in de werkplaats en de frontoffice. Met goed opgeleide vakmensen maken we het verschil.”

Gerelateerde producten

Opleiding Frontoffice Professional

De opleiding bestaat uit verschillende losse modules: ADAS en uitlijnen, EV en Hybride, Verbindingstechnieken en Calculatie en RMI. De modules zijn opgebouwd uit e-learnings, webinars en totaal 5 praktijkdagen bij Innovam.