“Met de Plusnorm laten we zien dat onze kennis en kunde aan de hoogste eisen voldoen”

Joost den Elzen van ABS Autoherstel Den Elzen over de Plusnorm Autoschadeherstel

Veilig en vakkundig schadeherstel aan moderne voertuigen stelt hoge eisen aan vakmensen en bedrijfsprocessen. Deze eisen zijn vastgelegd in de Branchenorm en de Plusnorm Autoschadeherstel. ABS Autoherstel Den Elzen in Gorinchem voldoet als eerste bedrijf in Nederland aan de Plusnorm. Directeur/eigenaar Joost den Elzen vertelt wat daar allemaal bij komt kijken.


“De Plusnorm Autoschadeherstel is een manier om ons te onderscheiden.”

Naam Joost den Elzen
Functie Directeur/eigenaar ABS Autoherstel Den Elzen in Gorinchem 

Waarom hebben jullie in de Plusnorm Autoschadeherstel geïnvesteerd?

“De Plusnorm Autoschadeherstel is een manier om ons te onderscheiden. Met de Plusnorm laten we aan opdrachtgevers zien dat onze kennis, kunde en equipment aan de hoogste eisen voldoen. Het geeft extra duidelijkheid en zekerheid bij veiligheidskritische reparaties. Opdrachtgevers kunnen er van op aan dat wij complexe schades aantoonbaar op de voorgeschreven manier herstellen.”

Hoeveel tijd en moeite kost het om aan de Plusnorm te voldoen?

“Dat is voor elk bedrijf anders. Wij zijn aangesloten bij ABS Autoschadeherstel en we hebben binnen onze groep 17 merkerkenningen. Vanuit ABS Autoschadeherstel werken we al jaren met een technisch filter. Voor de merkerkenningen investeren we doorlopend in nieuwe opleidingen, trainingen en equipment. Dat was een goede basis voor de opstap naar de Plusnorm. We hoefden niet helemaal vanaf nul te beginnen. Maar zelfs als de basis goed is, komt er veel bij kijken.”

Hoe heeft Innovam Schadeherstel jullie bij dit proces ondersteund?

“De certificering van medewerkers is een intensief proces. Innovam Schadeherstel heeft ons hier uitgebreid bij ondersteund. Samen met onze kwaliteitsmanager heeft Innovam Schadeherstel het bestaande en het vereiste kennisniveau van medewerkers in kaart gebracht. Vervolgens hebben we samen bepaald welke aanvullende trainingen en opleidingen er nodig waren om aan de Plusnorm te voldoen. Vervolgens heeft Innovam voor de betrokken medewerkers een trainingsprogramma samengesteld.”

Welke aanvullende trainingen hebben jullie voor de Plusnorm gevolgd?

“Uiteindelijk ging het voor onze vestiging in Gorinchem om vijf aanvullende opleidingen voor de werkplaats en voor de frontoffice. Een deel van onze AST’ers heeft bij Innovam Schadeherstel extra technische opleidingen gevolgd over Hoog Voltage-techniek, Carrosserieconstructies, Datanetwerken en Warmtepompen. De Plusnorm heeft ook gevolgen voor de frontoffice. Daar sluit de opleiding Frontoffice Pro goed bij aan.”

Waar ligt de toegevoegde waarde van de Plusnorm Autoschadeherstel ten opzichte van merkerkenningen?

“De Plusnorm maakt het schadeherstelproces inzichtelijk. Opdrachtgevers kunnen op dossierniveau zien dat de juiste vakmensen met de juiste kennis en ervaring de juiste reparatie uitvoeren, en dat ze hierbij de juiste reparatiedata gebruiken. Sommige merkerkenningen kijken daar ook naar, maar zeker niet allemaal. De Plusnorm maakt het proces aantoonbaar. Het heeft meerwaarde voor universele autoschadeherstelbedrijven en voor autoschadeherstelbedrijven met merkerkenningen.”

Gerelateerde onderwerpen en producten

Alles over de Branchenorm en Plusnorm

In 2023 zijn de nieuwe Branchenorm én de Plusnorm van kracht gegaan. Onze trainingen voldoen aan deze normen. Bekijk wat de norm is, hoe je eraan voldoet en download ons complete opleidingsplan volgens deze branchenormering

Opleiding Frontoffice Professional

De opleiding bestaat uit verschillende losse modules: ADAS en uitlijnen, EV en Hybride, Verbindingstechnieken en Calculatie en RMI. De modules zijn opgebouwd uit e-learnings, webinars en totaal 5 praktijkdagen bij Innovam.