Naam: Wouter van Asten
Functie: Opleidingsadviseur team Personenauto's & Retail
Email: w.vanasten@innovam.nl
“Ik zeg wat ik doe. En doe wat ik zeg”
Wat is jouw ervaring in de Automotive sector?
“Voordat ik bij Innovam kwam was ik vestigingsmanager bij een Volvo truckdealer. Door persoonlijke groei en ontwikkeling ben ik in die rol gegroeid en was ik verantwoordelijk voor de Aftersales van twee vestigingen. Daarvoor heb ik jarenlang gewerkt in de liften- en roltrappenbranche waar ik ben gestart als accountmanager. Daar groeide ik al snel door naar teammanager en later vestigingsmanager. Hoewel je het misschien zou verwachten, hebben de liftenbranche en de trucksector qua structuur en verdienmodel veel overeenkomsten."
"Hoewel je het misschien zou verwachten, hebben de liftenbranche en de trucksector qua structuur en verdienmodel veel overeenkomsten."
Wat motiveerde je om bij Innovam te werken?
“Op 1 april 2015 ben ik bij Innovam begonnen als Accountmanager Automotive. Op dat moment was er een grote reorganisatie gaande bij Innovam. Het werk vanuit de overheid om leerbedrijven te erkennen ging toen over naar SBB. Innovam kende ik al vanuit mijn werk bij Volvo. Met de Innovam accountmanager van toen had ik een leuke klik. Zowel zakelijk als privé. Hij vertelde mij over Innovam als werkgever en de mogelijkheden. Zijn enthousiasme maakte mij nieuwsgierig. Vanwege de recessie in 2012/2013 in de transport-, logistiek-, en bouwsector ging het ook in de truckbranche niet goed. Het was voor mij dan ook een goed moment om te solliciteren. Van een leidinggevende functie ben ik naar relatief solistisch werk gegaan. Deze verandering past goed bij mij. Ik ben nu verantwoordelijk voor mijn eigen regio en heb echt mijn eigen 'winkeltje' in de regio noordwest Nederland. Ik stop veel tijd en energie in het opbouwen van een goede relatie met klanten. Ik wil graag dat klanten meteen aan mij of Innovam denken als iemand een training moet volgen. Als dat lukt, geeft mij dat veel voldoening.”
“Ik stop veel tijd en energie in het opbouwen van een goede relatie met klanten.”
Wat zijn jouw sterke punten die je meebrengt naar jouw rol als opleidingsadviseur?
“Ik zeg wat ik doe, en doe wat ik zeg. Op die manier bouw ik een goede relatie met klanten op. Ik kan makkelijk contact maken met mensen en breng vertrouwen.”
Wat weten klanten nog niet van jou?
“In mijn vrijetijd duik ik vaak. Inmiddels heb ik door die hobby al veel mooie plekken op de wereld gezien. Door het duiken wordt je wereld letterlijk 2 keer zo groot. En eigenlijk vind ik de onderwaterwereld veel mooier dan het land. Ik gun het andere mensen om de wereld ook op deze manier te zien. Daarom ben ik naast opleidingsadviseur ook PADI-instructeur. De manier van leren herken ik bij Innovam. Ook bij duikopleidingen werken we bijvoorbeeld met e-learnings als aanvulling en voorbereiding op de praktijk.”
“Eigenlijk vind ik de onderwaterwereld veel mooier dan het land. Ik gun het andere mensen om de wereld ook op deze manier te zien.”
Waar krijg jij energie van?
“Het begeleiden, overtuigen en helpen van mensen met bijvoorbeeld angst, zowel voor het duiken als in mijn werk, vind ik mooi om te doen. Zodra autotechnici het woord examen horen, willen ze vaak al niet deelnemen aan een training of cursus. Faalangst en examenstress komt veel voor binnen de Automotive sector. Cursisten hierin geruststellen en alle tools geven om het examen goed af te leggen geeft mij energie. Het is belangrijk dat een cursist beseft dat het altijd een investering in zichzelf is. En dat die ervaring ook niemand hem of haar kan afnemen. Zelfs als het niet lukt om in één keer te slagen.”
"Vroeger als kind was ik altijd al bezig met techniek en sales. Zo knapte ik vaak brommers op. En eenmaal klaar verkocht ik het direct door en begon ik aan een volgend project. Ik zie het als mijn missie om zoveel mogelijk bedrijven het belang van opleiden in te laten zien. En vervolgens natuurlijk dat ze kiezen voor een training of opleiding van Innovam.“
Hoe zie jij de toekomst van de sector en het opleiden van vakmensen?
“Op dit moment is de krapte op de arbeidsmarkt de grootste uitdaging van bedrijven. Er is veel uitstroom en weinig instroom. Bedrijven spelen hierop in door in training en opleiding te investeren. Ik denk dat deze manier van personeel werven in de toekomst zo blijft. Bedrijven beseffen dat het hebben van goed opgeleid personeel belangrijk is. Geen werknemers is geen business. Het opleiden van vakmensen is hierbij essentieel.”
Wouter van Asten Innovam en Rick Knoop van Covebo Uitzendgroep tijdens het ondertekenen van de samenwerkingsovereenkomst.