1948
De VAM gaf trainingen aan monteurs die na de ambachtschool hun vakdiploma wilden halen. Ook leidde de VAM op tot zelfstandig ondernemer en hoger management.
Innovam heeft intussen al 75 jaar op de teller staan. Daarom zetten ‘m even in z’n achteruit voor een korte tour door onze geschiedenis.
In 1948, zat Nederland midden in de wederopbouw en de vraag naar gekwalificeerde werknemers was groot. Van Twist, een bestuurder van de BOVAG, besloot dat de branche zelf moest zorgen voor het vakmanschap. Daarvoor richtte hij de Vakopleiding Automobiel- en Motorrijwielbedrijf (VAM) op.
De VAM gaf trainingen aan monteurs die na de ambachtschool hun vakdiploma wilden halen. Ook leidde de VAM op tot zelfstandig ondernemer en hoger management.
Jacques Broeders (99 jaar) was bij de oprichting in 1948 in dienst als inkoper en technisch tekenaar. Leo Fransen sprak hem over die tijd.
Rob van Twist haalt met Leo herinneringen op aan zijn oom Gerard van Twist (oprichter van stichting VAM), het vakmanschap en de techniek van toen.
Al snel volgden schriftelijke cursussen voor andere groepen, zoals het management en technische specialisten in het leger. Voor monteurs werd een VAM-diploma de manier om in een passende loongroep te komen.
De VAM weet steeds meer monteurs en ondernemers te bereiken en schaft een bedrijfsauto aan. Deze materiaal-auto wordt ingezet voor examens die op locatie worden afgenomen.
VAM groeit uit tot een gerenommeerd instituut, en ontwikkelt erkende leermiddelen zoals schoolboeken voor de mobiliteitsbranche. Hiervoor wordt een eigen drukkerij opgezet.
Leerling-monteurs kunnen voortaan overdag aan de slag. Ze werken vier dagen bij een leerbedrijf en gaan een dag naar de streekschool. Tijdens de opleiding bezoeken onze consulenten de leerbedrijven om de leerlingen en bedrijven intensief te begeleiden. Na afsluiting van de opleiding krijgen leerlingen van ons een rijkserkend diploma.
De APK wordt ingevoerd. In zeer korte tijd moeten duizenden medewerkers uit de branche worden opgeleid en geëxamineerd tot keurmeester. We pakken de handschoen op en groeien daardoor snel verder.
Onze naam verandert in INNOVAM en naast een nieuw hoofdkantoor in Nieuwegein komen er trainingslocaties in Zaandam, Zwolle, Dordrecht en Best.
Ford gaat een samenwerking aan met Innovam voor technische trainingen. Al snel volgen er meer merken, en we zetten een speciaal dealercentrum op voor importeurs.
Om de opleidingen van de tweewielerbranche te professionaliseren, wordt het Tweewielercentrum geopend. Innovam werkt hiervoor nauw samen met ROC Midden-Nederland en de BOVAG.
Innovam zet zich in als intermediair tussen scholen en bedrijven. De voordelen voor de branche zijn groot. Dankzij de actieve samenwerking tussen het onderwijs en bedrijfsleven sluiten theorie en praktijk beter op elkaar aan en wordt er meer kennis gedeeld.
Innovam is uitgegroeid tot de grootste opleider in mobiliteit. Een rol, die we met veel liefde en energie op ons nemen. Als we in onze achteruitkijkspiegel kijken, doen we dat met gepaste trots. Maar onze focus ligt op de weg voor ons. We kijken met plezier uit naar alle veranderingen die op onze sector afkomen. Juist die dynamiek maakt onze sector zo boeiend, en vraagt je elke dag om het beste uit jezelf te halen.