“Deze training is ideaal als je veel klantcontact hebt”

Naomie de Kruijf over de training Commercieel Service Adviseur

Werkplaatsreceptionisten en service-adviseurs zijn de belangrijkste schakel tussen de werkplaats en de klant. Klanten worden kritischer, mondiger en veeleisender. De training Commercieel Service Adviseur geeft nieuwe inzichten in klantcommunicatie, klanttevredenheid, planning en organisatie. Naomie de Kruijf van Auto Zagato deed de training en deelt haar ervaringen.

Naam Naomie de Kruijf
Functie Eigenaar & administratie
Bedrijf Auto Zagato


“Ik communiceer duidelijker en ik kan beter plannen”

Hoe ben je in de autobranche terechtgekomen? En hoe ben je service adviseur geworden?

“Mijn eerste baan in de autobranche was bij de Fiat-dealer in Alphen a/d Rijn. Daar leerde ik mijn huidige man Tim kennen. Ik werkte op kantoor, hij in de werkplaats. Later ben ik overgestapt naar de zorg. Tim begon in 2010 zijn eigen bedrijf Auto Zagato. In 2017 ben ik naar de autobranche teruggekeerd. We werken nu samen in het bedrijf. Mijn werk is afwisselend. Ik doe alles behalve sleutelen. Ik ben verantwoordelijk voor administratie, facturatie en planning maar ook voor de werkplaatsreceptie en klantcontact.”

Waarom heb je voor de training Commercieel Service Adviseur gekozen?

“Dat is ontstaan vanuit een coaching-traject van OOMT. OOMT heeft voor ons allemaal een persoonlijk opleidingsplan gemaakt. De jongens in de werkplaats zijn aan nieuwe technische trainingen begonnen. Ik wilde graag een klantgerichte training doen. De OOMT-coach tipte mij over de training Commercieel Service Adviseur.”


“De e-learning modules kan je zelf inplannen”

Hoe ziet de training er uit?

“De training is een combinatie van e-learning en praktijklessen. De e-learning modules volg je online. Je kan ze zelf inplannen op een moment dat het goed uitkomt. Daarna heb ik drie praktijklessen gevolgd. De praktijklessen waren afwisselend. Ik zat in een onwijs leuke groep met mensen uit het hele land. Iedereen neemt zijn eigen ervaringen naar de lessen mee. De trainer heeft veel kennis en gevoel voor humor. Het was leuk en leerzaam en iedereen voelde zich op zijn gemak. Ik ging er elke keer met plezier naar toe.”

Wat heb je van de training geleerd?

“Een deel van het werk als service adviseur kan je in de praktijk leren. Als je wilt verdiepen dan heb je nieuwe kennis nodig. Die kennis krijg je alleen van een training. Dankzij deze training ga ik beter om met kritische klanten. Ik communiceer duidelijker en zakelijker. Ik heb geleerd om beter te plannen. Het werk hoopt zich nu minder snel op. Daardoor heb ik meer rust en tijd voor andere werkzaamheden.”

Aan wie zou je deze training aanraden?

“Aan iedereen die met klanten te maken heeft. De training is interessant voor beginnende en ervaren receptionisten maar ook voor technici die weleens meehelpen bij de receptie. Ik ben erg enthousiast over deze training. Een van onze autotechnici heeft de training ook gedaan. Hij vond het ook de moeite waard. Op dit moment ben ik aan het nadenken over een vervolgtraining bij Innovam. De training Techniek voor niet-technici lijkt mij wel wat.”


“De trainer heeft veel kennis en gevoel voor humor”

Ga je ook voor een beter commercieel resultaat en hogere klanttevredenheid?

Commerciële Service Adviseur

Leer hoe je het CRM- en plansysteem gebruikt bij klantcontact en voorbereiding van de werkorder. Creëer een beter commercieel resultaat, terwijl de klanttevredenheid stijgt. Ontwikkel jezelf tot een service adviseur of werkplaatsreceptionist die onmisbaar is.