Alles voor leermeesters

Zo werkt het, als je een BBL-student begeleidt

Begeleid je een BBL-student? Leuk! En daarbij een hele verantwoordelijkheid. Hoe ver gaat de verantwoordelijkheid van het leerbedrijf eigenlijk? En welke rol speelt de leermeester in de Beroepspraktijkvorming? Op deze pagina onttek je ook wat SBB, IBKI en Innovam in de BPV betekenen.

Wat is Beroepspraktijkvorming?

De Beroepspraktijkvorming (BPV) is het verplichte praktijkcomponent van een mbo-opleiding. Voor BOL-studenten zijn het een aantal stages. Voor BBL-studenten is de BPV hun werk in een leerbedrijf. BOL- en BBL-studenten worden opgeleid volgens hetzelfde kwalificatiedossier en doen dezelfde examens.

Een BOL-student leert vooral op school. Daar volgt hij ook praktijklessen. Tijdens de opleiding loop hij enkele stages bij een leerbedrijf.

Een BBL-student gaat 1 dag per week naar school. Daar krijgt hij de algemeen vormende vakken (zoals Nederlands en Rekenen) en vaktheorie.

Wat is de verantwoordelijkheid van het leerbedrijf?

Het leerbedrijf is verantwoordelijk voor het praktijkdeel van de BBL-opleiding. BBL-studenten krijgen daarom op het ROC meestal geen technieklessen. Het ROC zorgt ervoor dat het leerbedrijf de leerdoelen van de opleiding kent. Daarvoor organiseren zij leermeesteravonden en bezoeken zij het leerbedrijf.

Wat is de rol van de leermeester?

De leermeester zorgt ervoor dat de BBL-student alle leerdoelen uit de praktijkopleiding kan behalen. Hij zorgt ervoor dat de BBL-student gevarieerde klussen doet, van het juiste niveau. Hij geeft instructie en volgt de ontwikkeling van de BBL’er. De leermeester beoordeelt het werk van de student. Daarvoor neemt hij het Beroepshoudingsexamen af, dat onderdeel is van het diploma.

Hoeveel tijd kost het begeleiden van een BBL-student?
Gemiddeld is een leermeester per week 2 uur met leermeestertaken bezig. Je bespreekt de werkopdrachten, geeft instructie, hebt regelmatig voortgangsoverleg over de schoolopdrachten en onderhoudt het contact met school. Daarnaast loopt de student in het werk mee met jou en je collega’s.

  • Bestel voor je student het BBL-praktijkboekje. Hierin staat precies wat jouw BBL-student moet leren tijdens de praktijkopleiding.


"Het BBL-praktijkboekje is een uitstekend hulpmiddel dat precies aangeeft wat BBL-studenten moeten leren tijdens hun praktijkopleiding."

Louis van Laarhoven
Adviseur Beroepsonderwijs Innovam

Wat doet SBB?

SBB erkent leerbedrijven in opdracht van het ministerie van OCW. Bij SBB vindt de leermeester een uitgebreide kennisbank over het organiseren van het leerproces.

Wat doet IBKI?

IBKI is door het ministerie van OCW aangewezen om mbo-praktijkexamens af te nemen. Deze Beroepsvaardigheidsexamens van IBKI zijn onderdeel van het diploma.

Hoe helpt Innovam?

Wij helpen met Regionale Praktijktraining (RPT) voor studenten. De trainingen zijn een perfecte aanvulling op de begeleiding in het leerbedrijf. We bieden ook trainingen voor leermeesters.

De sleutel tot een leuke, succesvolle leerperiode

Het is belangrijk dat de student succeservaringen opdoet. Stel een inwerkprogramma samen voor het eerste kwartaal. En ook daarna bied je gevarieerd werk aan dat in het juiste tempo moeilijker wordt.

Maak duidelijke afspraken, zoals over wanneer jullie elkaar spreken. Nemen jullie dagelijks het werk door, of wekelijks? Wanneer geef je instructie? Plan ook regelmatig gesprekken waarin je de voortgang bespreekt.

Ook in een volle werkplaats-planning houd je oog voor het schoolwerk. Wat moet je student leren, is alles op tijd klaar? Je kunt niet alles in jullie eigen werkplaats doen, zoals werken met de multimeter. Vind hier op tijd hulp bij.

Werk aan een positieve relatie. Elkaar leren kennen hoort daarbij. Net zoals complimenten geven. Oefen hoe je constructief feedback geeft. Reflecteer ook op je eigen rol als het niet loopt. Wat kun je zelf beter doen?