“Een onderwerp dat moeilijk is, moet je tijdens de training gemakkelijk maken. En een gemakkelijk onderwerp moet je niet onnodig moeilijk maken.”
Naam Dirk Roozen
Functie Technisch Trainer en APK-productspecialist bij Innovam
Wat is het allerbelangrijkste aan een goede APK-training? Daar hoeft technisch trainer en APK-productspecialist Dirk Roozen (54) niet lang over na te denken. “Een onderwerp dat moeilijk is, moet je tijdens de training gemakkelijk maken. En een gemakkelijk onderwerp moet je niet onnodig moeilijk maken. Soms moet je als APK Keurmeester zelf goed technisch nadenken. Soms moet je juist heel strak de regels volgen. Tijdens de trainingen leren we deelnemers welke aanpak in welke situatie het best werkt.”
Hoe ziet jouw loopbaan eruit? Hoe ben je bij Innovam terechtgekomen?
“Na de MTS Motorvoertuigtechniek heb ik bij een gecombineerd dealerbedrijf/onafhankelijk autobedrijf gewerkt. Daar heb ik ook mijn APK-papieren gehaald. Sinds 2001 werk ik voor Innovam. Bij Innovam ben ik gespecialiseerd in RPT en APK. De laatste jaren ben ik vooral bezig met alles wat met de APK te maken heeft. De APK-regelgeving verandert constant. Ik zorg ervoor dat de werkboeken en de online trainingen van Innovam actueel zijn. Samen met mijn collega’s fris ik regelmatig de APK-lesstof op. Zo houden we het oefenmateriaal nieuw en fris.”
Wat is volgens jou de grootste uitdaging voor een APK Keurmeester?
“Een APK Keurmeester moet een voertuigen controleren op belangrijke punten zoals veiligheid en emissies. Dat moet ook nog eens gebeuren binnen een acceptabele tijd. De grootste uitdaging is de combinatie van diepgravende kennis, verantwoordelijkheidsgevoel en snelheid. Nieuwe technologie helpt keurmeester om efficiënter te werken. Inmiddels werkt driekwart van alle deelnemers aan de APK-trainingen met een tablet met online APK-regels. Voor keurmeesters die gewend zijn aan een APK-boek is de overstap even wennen, maar digitaal werken heeft veel voordelen. Het is een hulpmiddel om beter en sneller te keuren. Ook dat pakken we tijdens de trainingen op.”
Wat vind je het leukste aan jouw werk als Technisch Trainer?
“Geen APK-training is hetzelfde. In elke groep zitten andere mensen met andere vragen. De invoering van nieuwe technieken, zoals ADAS, zorgt voor nieuwe uitdagingen binnen de APK. Nieuwe auto’s zitten boordevol complexe emissie- en veiligheidssystemen. In de toekomst moeten die systemen in het kader van de APK allemaal gecontroleerd worden. Ik vind het leuk om keurmeesters op de hoogte te houden van alle veranderingen en vernieuwingen, en om ze zo goed mogelijk op het APK-examen voor te bereiden.”
Hoe zorg je ervoor dat de APK-lesstof goed aansluit bij de praktijk?
“Van de RDW krijgen we lijsten met de meest gemaakte fouten tijdens steekproeven. Van het IBKI krijgen we lijsten met de examenvragen die het vaakst verkeerd worden beantwoord. En we krijgen heel veel praktijkvoorbeelden van deelnemers aan de trainingen. Die voorbeelden schrijven we allemaal op. Al deze informatie verwerken we in de lesstof. De voorbereiding op het APK-examen kost autobedrijven en keurmeester best wat tijd. Die tijd willen we zo efficiënt mogelijk gebruiken. Ons doel met de APK-trainingen is dat deelnemers het examen of de bevoegdheidsverlenging in één keer halen. Actuele lesstof en praktijkgerichte trainingen zijn daarvoor onmisbaar.”