Weet hoe een aircosysteem werkt
Voordat je begint is het belangrijk dat je weet hoe het aircosysteem is opgebouwd en hoe deze werkt. Je moet weten wat de werking is van de verschillende aircocomponenten. Als je niet weet hoe een airco werkt, dan kan je ook geen diagnose stellen.
Terugwinnen van f-gassen
Na het inschakelen van het aircosysteem controleer je de uitstroomtemperatuur van de luchtroosters. Hierdoor kom je tot de conclusie dat de airco wel werkt, maar niet voldoende koelt. De airco heeft een te lage koelcapaciteit. Je besluit om het aircosysteem te legen en controleert hoeveel koudemiddel uit het systeem is gehaald. Je hebt 300 gram koudemiddel uit het systeem gehaald, dit had 500 gram moeten zijn. Om deze handeling te mogen uitvoeren, moet je in het bezit zijn van het f-gassen certificaat.
Heb je het F-gassen certificaat nodig? Deze training is de perfecte voorbereiding.
Vullen van het aircosysteem
Je vult het aircosysteem met de juiste hoeveelheid koudemiddel. In dit geval is dat 500 gram. Voor de inkoop van koudemiddel heb je het f-gassen certificaat nodig. Nadat het systeem gevuld is controleer je met behulp van het servicestation of de zuig- (lage druk) en persdruk (hoge druk) in orde zijn.
De aircoverdamper is koud genoeg
Aan de hand van de gemeten drukken lijkt het systeem goed te werken. Daarom ga je aan de slag met temperatuurmetingen. Uit deze metingen blijkt dat de verdamper koud genoeg wordt maar er nog steeds onvoldoende koude lucht uit het dashboard komt.
Leer temperatuurmetingen uitvoeren om te beoordelen of een aircosysteem correct werkt.
Tijd voor airco-diagnose
Gelukkig kent het aircosysteem voor jou geen geheimen. Jij weet precies hoe je een compleet aircosysteem analyseert, diagnosticeert en repareert. Één van de sensoren van de klimaatregeling geeft een foutieve waarde. Dit heb je opgemerkt tijdens het uitlezen van het voertuig. Deze defecte sensor moet vervangen worden. Het opstellen van het hersteladvies doe je samen met de serviceadviseur.